Θεατρικός Οργανισμός Κύπρου.1971-2021. Μισός αιώνας θέατρο, Ένας κόσμος ολόκληρος

EMBΛHMATIKEΣ ΜΟΡΦΕΣ ΣΤΗΝ ΙΣΤΟΡΙΑ ΤΟΥ ΘΟΚ Δεν έπαιξε ποτέ στο θέατρο, ενώ «σκηνοθέτησε» μόνο σε σχολική παράσταση του Παγκυπρίου Γυμνασίου, διδάσκοντας τον Φιλοκτήτη του Σοφοκλή. Υπήρξε όμως ο άνθρωπος-κλειδί όχι μόνο για τη δημιουργία και εξέλιξη του ΘΟΚ, αλλά και για την προ- ώθηση της πνευματικής και πολιτιστικής ζωής στο νεογέννητο κράτος. Το ελατήριο που εκτόξευσε το θέατρο και ουσιαστικά έθεσε τα θεμέλια για τη δημιουργία κρατικού θεατρικού οργανι- σμού ήταν η δημιουργία του Θεάτρου του ΡΙΚ, την εποχή που εκείνος, νέος, ορεξάτος και οραματιστής, ήταν Γενικός Διευθυντής στον δημόσιο ραδιοτηλεοπτικό φορέα. Σημειώθηκε ήδη μια αυξη - μένη παρουσία του θεάτρου μέσω τηλεόρασης και ραδιοφώνου, αλλά το «Θεατράκι» ήταν πραγματικά μεγάλο τόλμημα. Ο σπόρος μπήκε. Ο χώρος αποδείχτηκε πραγματικό φυτώριο, ένας ορμητι- κός πειραματικός σωλήνας που, λειτουργώντας υπό την εποπτεία του ημικρατικού ΡΙΚ, θα υπογράμμιζε στην πολιτεία το χρέος της. Όταν πια έγινε η πολυπόθητη μετάβαση στον ΘΟΚ, το Θεατράκι του ΡΙΚ διαλύθηκε, για να μην ανταγωνίζεται τον αρτιγέννητο επίσημο φορέα. Ο Ανδρέας Χριστοφίδης, που είχε κολλήσει το φιλοθεατρικό μικρόβιο τη δεκαετία του ’50, όταν σπούδαζε στη Φιλοσοφική Σχολή στην Αθήνα, τάχθηκε αμέσως στο πλευρό των σημαιοφόρων της νέας προσπάθειας. Είχε ενεργό ανάμειξη στη χάραξη πολιτικής και στην αναζήτηση πορείας και συμμε- τείχε στα πρώτα Διοικητικά Συμβούλια και τις Καλλιτεχνικές Επιτροπές. Διετέλεσε δεύτερος στη σειρά πρόεδρος του Δ. Σ. (1976–1981), κατά την κρίσιμη περίοδο μετά τον πόλεμο που ο ΘΟΚ έκανε τα πιο γενναία του καλλιτεχνικά βήματα. Στο τέλος της θητείας του, το 1/5 του κυπριακού πληθυσμού παρακολουθούσε παραστάσεις τουλάχιστον μία φορά τον χρόνο. Δύο χρόνια αργότερα, ο Χριστοφίδης θα ριχνόταν στον στίβο της πολιτικής. (ΓΣ) 3.45 ΑΝΔΡΕΑΣ ΧΡΙΣΤΟΦΙΔΗΣ (1937–1998)

RkJQdWJsaXNoZXIy MTUzMzM1NQ==